Vad ska du göra om du är missnöjd med servicen eller behandlingen?
Vi värdesätter all återkoppling. Berätta för oss vad vi har lyckats bra med eller vad vi kan förbättra. Vi strävar efter att utveckla vår verksamhet utifrån din återkoppling.
Kundåterkoppling
Via den elektroniska blanketten för kundåterkoppling kan du ge oss allmän återkoppling eller göra en reklamation. Kundåterkopplingen behandlas på den enhet där du fått vård. Observera att blanketten för kundåterkoppling inte är avsedd för känsliga person- eller hälsouppgifter. Vi kontaktar dig inom fem (5) arbetsdagar från det att vi fått din återkoppling.
Anmärkning
I lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992) anges att en patient som är missnöjd med sin hälso- och sjukvård, eller behandling i anslutning till den, har rätt att framställa en anmärkning.
Du kan framställa en anmärkning på denna blankett eller genom att skriva ett fritt formulerat brev där det framgår att det är fråga om en anmärkning. Aava och Pikkujätti använder krypterad e-post, per vilken du kan skicka den ifyllda blanketten till kvalitetskontaktpersonen ([email protected]). Vid behov får du på samma adress även hjälp och råd i ärenden som gäller anmärkningen. Blanketten för anmärkningen kan också lämnas in hos Aava eller Pikkujätti, där det vidarebefordras till kvalitetskontaktpersonen.
Svar på anmärkningen får du alltid av den medicinska ledningen på Aava och Pikkujätti. Anmärkningarna behandlas inom en månad efter att de mottagits. Vi svarar alltid skriftligen på anmärkningar.
Klagomål
Du kan lämna in ett klagomål om du anser att en myndighet eller en person i tjänsteförhållande hos myndigheten har förfarit i strid mot lagen eller underlåtit att uppfylla en skyldighet. Klagomålet ska lämnas skriftligen. Regionförvaltningsverket behandlar i huvudsak klagomål som gäller social- och hälsovårdens verksamhet, men Valvira behandlar dem om ett vårdfel misstänks ha lett till patientens död eller till en bestående, allvarlig skada
Patientskadeanmälan
Patienten har rätt att göra en skadeanmälan till Patientförsäkringscentralen (PVK), om misstanke om patientskada eller vårdfel har uppstått. Då utreds och avgörs ärendet av PVK. Välfärdsområdets patientombud ger vid behov råd i samband med skadeanmälan.
Patientombudens kontaktuppgifter hittar du på ditt välfärdsområdes webbplats. Se även lagen om patientombud och socialombud (739/2023). Tjänsten är kostnadsfri för kunden.
Fakturering
Läkarcentralen Aava använder Ropo Capital Oy:s betalningskontrolltjänst, vilket innebär att Ropo C Capital levererar fakturorna för vår räkning.
Förfrågningar om betalning av faktura:
Ropo Capital Ab
09 2315 0438
[email protected]
www.ropo-online.fi (ändringar av förfallodag, betalningsplaner, fakturakopior, betalning av faktura, chattjänst)
Förfrågningar om fakturans innehåll:
Privata kunder och företagshälsovårdskunder:
010 380 2212 (vardagar 9–13)
[email protected]
Företagskunder:
010 380 4687 (vardagar 9–13)
[email protected]
Försäkringsbolag och -kunder:
010 380 2202 (vardagar 9–13)
[email protected]