Reseptit ja reseptin uusiminen

Muistathan uusia reseptit ajoissa, jotteivat lääkkeet pääse loppumaan. Etenkin tiettyjen lääkkeiden kohdalla on tärkeää, että käytät niitä säännöllisesti päivittäin. Muuten teho voi laskea. Aavassa reseptien uusiminen on helppoa ja nopeaa.

Reseptin uusiminen perustuu aina lääkärin arvioon, ja se voi edellyttää käyntiä lääkärin vastaanotolla tai esimerkiksi laboratoriokokeissa. Aavassa voit uusia reseptin näppärästi kolmella tavalla:

  • Lääkärin etävastaanotolla puhelimitse
  • Lääkärin vastaanotolla Aavan toimipisteessä
  • Jättämällä soittopyynnön omalääkärille

Huomioithan, että toistaiseksi et voi uusia reseptiäsi Omakanta-palvelusta.

Työterveysasiakkaita palvelee lisäksi:

  • Oma Aava
  • Aava Luotsi

Milloin resepti kannattaa uusia?

Älä jätä reseptin uusimista viime tinkaan. Esimerkiksi ehkäisypillereiden ja verenpainelääkkeiden kohdalla on tärkeää, että syöt lääkkeet päivittäin. Omakanta-palvelusta näet, kuinka kauan reseptisi ovat voimassa ja kuinka paljon lääkkeitä on jäljellä.

Erityisesti ennen lomaa kannattaa tarkistaa, että reseptit kantavat kyseisen ajankohdan yli.

Yleisiä ohjeita reseptien uusimiseen:

  • Uusi reseptit ajoissa, jotta lääkkeet eivät lopu!
  • Omakanta-palvelu kertoo reseptien tilanteen
  • Resepti kannattaa uusia omalla hoitavalla lääkärillä

eResepti eli sähköinen resepti

Aavassa kirjoitettavat reseptit ovat eReseptejä eli sähköisiä reseptejä.

eResepti on voimassa kaksi vuotta sen kirjoittamisesta.

Paperisia reseptejä tai apteekkiin soitettuja puhelinreseptejä ei ole enää mahdollista tehdä.

Reseptin uusiminen vastaanotolla

Jos edellisestä lääkärikäynnistä on aikaa, resepti kannattaa uusia lääkärin vastaanotolla. Oma Aavassa näet, kenen luona olet käynyt viimeksi.

Vastaanotolla voit lääkkeen sopivuuden ja annostuksen lisäksi keskustella muista terveysasioista. Jos lääkäri suosittelee lisätutkimuksia, voit käydä niissä joustavasti saman käynnin yhteydessä.

Reseptin uusiminen etävastaanotolla

Etävastaanotto on kätevä ratkaisu reseptin uusimiseen. Puhelimitse tapahtuva vastaanotto tavoittaa sinut missä ja milloin vain.

Lääkkeet voit noutaa lähimmästä apteekista. Huomioithan, että etävastaanotolla ei määrätä tai uusita pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia PKV-lääkkeitä.

Reseptin uusiminen soittopyynnöllä

Reseptin voi uusia soittopyynnöllä, jos olet sopinut siitä sinua hoitavan lääkärin kanssa edellisellä käynnillä. Soittopyynnöt jätetään Aavan asiakaspalvelun kautta soittamalla numeroon 010 380 3838.

Aavan lääkärit ottavat soittopyyntöjä vain omilta asiakkailtaan. Puhelimitse annettujen hoito-ohjeiden ja reseptien hinta on määritelty hinnastossa.

Työterveysasiakkaita palvelee myös Oma Aava ja Luotsi

Oma Aavaa käyttävät työterveysasiakkaat voivat jättää reseptin uusimispyynnön myös chat-palvelun kautta.

Mikäli työnantajasi ei ole vielä ottanut palvelua yrityksenne henkilöstölle käyttöön, voit kysyä lisätietoja omalta työterveyshoitajaltasi.

Aava Luotsi -työterveyspalvelun asiakkaat voivat edellisten lisäksi jättää reseptin uusimispyynnön puhelimitse tai Oma Aavassa viestillä. Ilmoita uusimispyynnön yhteydessä käyttämäsi lääkkeen nimi, vahvuus ja annostus.

Luotsin hoitaja tarkistaa reseptitiedot, tekee lähetteet mahdollisiin laboratoriokokeisiin ja ohjeistaa perussairauksien kotimittauksissa, kuten verenpaineen mittaamisessa tai astman PEF-mittauksessa.

Hän jättää lääkärille reseptipyynnön ja sopii kanssasi, miten tulosten kuuleminen ja mahdolliset jatkohoito-ohjeet toimitetaan.

PKV-lääkkeiden uusiminen Aavassa

Aavassa PKV-lääkkeiden uusiminen on keskitetty hoitavalle lääkärille. PKV-lääkkeiden määrääminen ja uusiminen perustuu aina pitkään hoitosuhteeseen. PKV-lääkkeitä ei lähtökohtaisesti uusita tapaamatta potilasta.

PKV-lääkkeitä ovat unilääkkeet, rauhoittavat lääkkeet ja vahvat kipulääkkeet.

Ajanvaraus

Varaa aika lääkärin lähi- tai etävastaanotolle reseptin uusimista varten nettiajanvarauksen kautta tai soittamalla Aavan asiakaspalveluun 010 380 3838.

Lähivastaanottokäyntiä suositellaan, jos edellisestä käynnistä on aikaa.

Asiantuntijana palvelukuvauksessa yleislääketieteen erikoislääkäri Mikko Oikkonen.

FacebookTwitterLinkedIn
Artikkelit ja tiedotteet
Aava Prinsiipit organisaation hyvinvointiin
Usein esihenkilö kuulee työntekijän jaksamisen ongelmista siinä vaiheessa, kun tämä on saanut kolme viikkoa sairauslomaa. Mitä johtaja voi tehdä saadakseen työntekijät, tiimit ja koko organisaation voimaan aidosti hyvin?
Lue lisää
Aava-Virta-valmennukset On tyhmää olla kiireinen ja ylikuormittunut johtaja
Hyvinvointivalmentaja Petteri Kilpinen listaa, mitkä ovat johtajan ja esihenkilön hyvinvoinnin kompastuskivet ja karikot.
Lue lisää
Junction_Aava Aava mukana Junctionissa – ratkaisujen äärellä mielen hyvinvoinnin tueksi  
Marraskuun alussa Lääkärikeskus Aava osallistui hackathon-tapahtuma Junctioniin, jonka aikana kehitettiin innovatiivisia ratkaisuja erilaisiin haasteisiin. Aavan mukaan tuoma haaste keskittyi mielen hyvinvoinnin tukemiseen työpaikoilla.
Lue lisää